
 

CASE NO. 12-7055 

 

IN THE UNITED STATES COURT OF APPEALS 

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT 

 

 

JOSEPH FARAH, JEROME CORSI,  

WORLDNETDAILY.COM AND WND BOOKS  

Plaintiffs-Appellants, 

v. 

ESQUIRE MAGAZINE, INC., HEARST COMMUNICATIONS, INC., 

AND MARK WARREN 

Defendants-Appellees. 

 

 

APPEAL FROM AN ORDER 

OF THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA 

 

 

APPELLANTS' PETITION FOR REHEARING AND 

REHEARING EN BANC 

 

 

Larry Klayman, Esq.  

KLAYMAN LAW FIRM 

2020 Pennsylvania Ave. NW, Suite 345 

Washington, DC 20006 

Tel: (310) 595-0800 

Email: leklayman@gmail.com 

 

Attorney for Appellants 

 

 

 

 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 1 of 15



1 

APPELLANT’S CERTIFICATE AS TO PARTIES,  

RULINGS, AND RELATED CASES 

 

 

 Appellants hereby certifies pursuant to Circuit Rule 28(a)(1) that:  

A. Parties and Amici  

 The parties that appeared in the district court are Plaintiffs Jerome Corsi, 

Joseph Farah, Worldnetdaily.com, and WND Books and Defendants Esquire 

Magazine, Mark Warren, and Hearst Communications. 

B. Rulings Under Review  

 The rulings under review are the final Memorandum Opinion and Order and 

Final Judgment of the district court entered on June 4, 2013 (Docket Nos. 20, 21), 

which granted Defendants' Motion to Dismiss, dismissed all claims, and entered 

Judgment for Defendants; and all other orders and rulings adverse to Plaintiff in 

this case. 

C. Related Cases  

Appellant is not aware of any related cases.  

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 2 of 15



2 

RULE 35(b)(1) STATEMENT 

 
 

 This proceeding involves one or more questions of exceptional importance 

including (1) the limitations of parody and satire in protecting defamatory and/or 

false light statements that are intended simply to harm the author and publisher of a 

competing commercial product. 

 

 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 3 of 15



1 

INTRODUCTION 

 

 This is not a case about whether or not President Barack Obama was born 

within the United States or otherwise a natural born citizen as required by the U.S. 

Constitution to be eligible to be president, but rather whether Appellants, Joseph 

Farah, Dr. Jerome Corsi ("Corsi"), Worldnetdaily.com (now known as WND.com), 

and WND Books were defamed and/or held in a false light by virtue of Appellee 

Esquire Magazine, Mark Warren, and Hearst Communications representations 

published on Esquire's website on May 18, 2011. This publication followed up 

with disparaging and misleading remarks calling Appellant Corsi an "execrable 

piece of shit" on the website of the Daily Caller and were disseminated in this 

district, throughout the nation, and the world.  The bottom line is this, when these 

publications were made, there was no indication on Appellee Mark Warren's 

posting entitled “BREAKING: Jerome Corsi’s Birther Book Pulled From 

Shelves!" in “The Politics Blog” section of the esquire.com website (hereafter, 

referred to as the “Blog Post”) that this was parody, protected by free speech under 

the First Amendment to the U.S. Constitution.  Moreover, even if it was alleged 

that regular readers of Esquire's blog could discern, however loosely, that the 

representations were parody, before the district court dismissed the case 

improperly there had been no discovery to even come to this conclusion. And, 

undoubtedly, there were first time or recent viewers of the blog who did not know 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 4 of 15



2 

that the publications were parody, particularly since in today's age website 

publications are instantly republished on the internet in many different fora.  That 

occurred here. 

 The opinion written by the Honorable Judith Rogers strains to find the 

published statements at issue to be parody.  She had no legal right to do so, since 

these statements were on their face capable of different interpretations.  In this 

regard, it is black letter case law that when an alleged defamatory and/or false light 

statement is capable of different meanings, that the statements must be given to a 

jury to decide. This is why we have a jury system and why judges are not to 

impose their will upon litigants under such circumstances.  Our Founding Fathers 

were well aware that judges are appointed and confirmed by politicians and wanted 

to keep politics out of decision-making wherever possible.  The issue of whether 

President Obama is eligible for his office is a highly charged political issue that 

riles Democrats and Democrat-appointees in particular.  Is it just coincidence that 

Judge Rogers, appointed to the bench by a Democrat president, in effect cuts off 

Appellants' rights to have this issue decided by a jury by issuing a dispositive 

order? 

 Appellants cast no aspersions upon Judge Rogers for malevolent intent. 

However, it is human nature to see matters such as this through one's political 

prism and ideology.  The debate over President Obama's eligibility -- which is not 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 5 of 15



3 

really at issue here in substance -- is a hot potato even for Republicans since some 

of their prospective presidential candidates such as Senators Marco Rubio and Ted 

Cruz do not qualify as natural born citizens either.
1
 

 In short, the three judge panel (apparently Judge Williams did not agree with 

Judge Rogers as he did join in and sign the opinion) improperly affirmed the 

district court's dismissal cutting off Appellants' due process rights before a jury of 

their peers, much less their discovery rights leading up to trial.
2
 

 As a result, this case should be reheard en banc to preserve Appellants' 

constitutional rights and to have the district court decision reversed. 

THE FACTS 

 Appellant Dr. Jerome Corsi published his book, Where’s the Birth 

Certificate? The Case that Barack Obama is not Eligible to be President, on May 

17, 2011. (JA 11).  The book was published by Appellant WND Books, a 

subsidiary of worldnetdaily.com.  Appellant Joseph Farah is the founder of World 

                                                 
1
 "Natural born citizen" is defined as a person born in the United States to two U.S. 

citizen parents. Minor v. Happersett, 88 U.S. 162 (1875). 

 
2
 The En Banc panel is respectfully requested to obtain the audio of Appellants' 

Oral Argument before this Court on October 3, 2013 as the comments and 

questions of two of the judges, the Honorable Janice Rogers Brown and the 

Honorable Stephen F. Williams, seem to support the arguments of Appellants in 

this brief.  They may be helpful to the En Banc panel in conducting its review. 

 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 6 of 15



4 

Net Daily and is the editor and chief executive officer of both the website and the 

publishing firm. (JA 9). 

 The very next day, on May 18, 2011, esquire.com published an article, by 

Appellee Mark Warren, entitled “BREAKING: Jerome Corsi’s Birther Book 

Pulled From Shelves!" in “The Politics Blog” section of the esquire.com website 

(JA 11). The Blog Post read in its entirety: 

In a stunning development one day after the release of Where’s the 

Birth Certificate? The Case that Barack Obama is not Eligible to be 

President, by Dr. Jerome Corsi, World Net Daily Editor and Chief 

Executive Officer Joseph Farah has announced plans to recall and 

pulp the entire 200,000 first printing run of the book, as well as 

announcing an order to refund the purchase price to anyone who has 

already bought either a hard copy or electronic download of the book. 

In an exclusive interview, a reflective Farah, who wrote the book’s 

forward and also published Corsi’s earlier best-selling work, Unfit for 

Command: Swift Boat Veterans Speak out Against John Kerry and 

Capricorn One: NASA, JFK, and the Great “Moon Landing” Cover-

Up, said that after much serious reflection, he could not go forward 

with the project. “I believe with all my heart that Barack Obama is 

destroying this country, and I will continue to stand against his 

administration at every turn, but in light of recent events, this book 

has become problematic, and contains what I now believe to be 

factual inaccuracies,” he said this morning. “I cannot in good 

conscience publish it and expect anyone to believe it.” 

 When asked if he had any plans to publish a corrected version 

of the book, he said cryptically, “There is no book.” Farah declined to 

comment on his discussions of the matter with Corsi. A source at 

WND, who requested that his name be withheld, said that Farah was 

“rip-shit” when, on April 27, President Obama took the extraordinary 

step of personally releasing his “long-form” birth certificate, thus 

resolving the matter of Obama’s legitimacy for “anybody with a 

brain.” “He called up Corsi and really tore him a new one,” says the 

source. “I mean, we’ll do anything to hurt Obama, and erase his 

memory, but we don’t want to look like f___ing idiots, you know? 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 7 of 15



5 

Look, at the end of the day, bullshit is bullshit.” Corsi, who graduated 

from Harvard and is a professional journalist, could not be reached for 

comment. 

 

Id. (boldface and italics in original).  Esquire readers quickly started linking the 

Blog Post on Twitter.com, a social networking site used by millions throughout the 

United States and worldwide.  An hour and a half later, Esquire, admitting that 

many of its readers did not see the Blog Post was, as they falsely claimed ex post 

facto “satire,” added an "update" which stated the following: 

UPDATE, 12:25 p.m., for those who didn’t figure it out yet, and the 

many on Twitter for whom it took a while: We committed satire this 

morning to point out the problems with selling and marketing a book 

that has had its core premise and reason to exist gutted by the news 

cycle, several weeks in advance of publication. Are its author and 

publisher chastened? Well, no. They double down, and accuse the 

President of the United States of perpetrating a fraud on the world by 

having released a forged birth certificate. Not because this claim is in 

any way based on reality, but to hold their terribly gullible audience 

captive to their lies, and to sell books. This is despicable, and deserves 

only ridicule. That’s why we committed satire in the matter of the 

Corsi book. Hell, even the president has a sense of humor about it all. 

Some more serious reporting from us on this whole “birther” 

phenomenon here, here, and here.  

 

 (JA 11) (boldface and italics in original). 

 

 After alleging that Appellants’ book contained inaccuracies, Appellees also 

falsely stated that Appellants were planning to recall and pulp the entire 200,000 

first print run of their book. (JA 11). More damaging is Appellees’ false statements 

that Appellants were taking such actions because Appellants acknowledged the 

inaccuracies of their book. Id. In falsely and inappropriately misusing Appellants’ 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 8 of 15



6 

names, Appellees also falsely attributed statements to Appellant, claiming that 

Appellant Farah had confirmed the book “contains what I now believe to be factual 

inaccuracies…I cannot in good conscience publish it and believe it.” Id. This 

manufactured alleged quote is false, as Appellants continue to remain steadfast in 

their belief of the book's propositions. 

The Daily Caller contacted Appellee Mark Warren about an hour later 

seeking a comment about the Blog Post. Mr. Warren offensively referred to Dr. 

Corsi as “an execrable piece of shit” and that Appellees had “no regrets” in their 

publication. (JA 13) Defs. Mem. in Suppt. of Mot. to Dismiss, Ex. A ("Findikyan 

Decl."), Ex. 28 (JA 260) (dailycaller.com post May 18, 2011 at 12:06 p.m.) (“The 

Esquire story, written by Mark Warren, spread across the Internet moments after 

being posted on the magazine’s website Wednesday morning. Esquire has said it 

was a joke and Warren told [the Daily Caller] he has no regrets about posting it.”). 

The Daily Caller also contacted Mr. Farah, who told the Daily Caller that he had 

never spoken to anyone from Esquire and “[n]ever uttered these words or anything 

remotely resembling them to anyone. It is a complete fabrication. The book is 

selling briskly. I am 100 percent behind it.” Id.  

Yet Appellants’ book suffered considerable harm as a result of Appellees’ 

Blog Post. (JA 12, JA 14). Booksellers removed Appellants’ books from their 

shelves and some even refused to sell the books at all. (JA 14).  Appellants’ book 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 9 of 15



7 

had risen to the top of the Amazon.com bestseller’s list and was performing well 

until the Blog Post discredited both the book and Appellant Corsi. Potential 

customers no longer viewed the book as credible, and even some who had already 

purchased the book were asking for their money back as a result of the Blog Post. 

Appellants thus filed their Complaint in the district court, seeking to recover 

under the Lanham Act, as well as common law defamation, false light invasion of 

privacy, and tortious interference.  The entirety of the Complaint was improperly 

dismissed by the Honorable Rosemary Collyer, leading to this appeal. 

On June 4, 2012 Judge Collyer issued a Memorandum Opinion and Order 

granting Appellees' Motion to Dismiss and dismissing the case with prejudice. On 

November 26, 2013 the three judge panel of Judges Rogers and Brown (Williams 

not participating) affirmed the district court's ruling.  

THE LAW 

The Blog Post Could Have Reasonably Been Understood As Defamatory and it 

Was for a Jury to Decide Whether It was Defamatory or Not. 

 

 "In a case of parody or satire, courts must analyze the words at issue with 

detachment and dispassion, considering them in context and as a whole, as the 

reasonable reader would consider them." New Times, Inc. v. Isaacks, 146 S.W.3d 

144, 158 (Tex. 2004). "If it appears that the statements are at least capable of a 

defamatory meaning, whether they were defamatory and false are questions of fact 

to be resolved by the jury."  Moss v. Stockard, 580 A.2d 1011, 1023 (D.C. 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 10 of 15



8 

1990) (citing Olinger v. American Sav. & Loan Ass'n, 133 U.S. App. D.C. 107, 

109, 409 F.2d 142, 144 (1969) (per curiam). 

 When a plaintiff requests a jury trial, it is not generally for the district court 

to decide whether a statement is defamatory or not.  "It is only when the court can 

say that the publication is not reasonably capable of any defamatory meaning and 

cannot be reasonably understood in any defamatory sense that it can rule as a 

matter of law, that it was not libelous."  Levy v. American Mut. Ins. Co., 196 A.2d 

475, 476 (D.C. 1964) (Emphasis added); Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 

617, 627 (D.C. Cir. 2001).  "[I]f the language is capable of two meanings, one 

actionable and the other not, it is for the jury to determine which of the two 

meanings would be attributed to it by persons of ordinary understanding 

under the circumstances." Levy, 196 A.2d at 476 (Emphasis added). "[A] jury 

must determine whether these impressions were actually conveyed, whether they 

were false, and whether the letters were motivated by actual malice." White, 909 

F.2d at 525; see also Dunn v. Gannett New York Newspapers, Inc., 833 F.2d 446, 

449 (3d Cir. 1987) ("if the language at issue is "capable of both a defamatory and a 

nondefamatory meaning, there exists a question of fact for the jury."). 

 In this case, Appellants were bombarded with emails and phone calls 

questioning the authenticity of the Blog Post. Even Appellee Esquire recognized 

that there were so many people who believed the Blog Post that they were forced 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 11 of 15



9 

to add a disclaimer saying that the posting was "satire."  It was clear this was done 

simply as an afterthought, and the damage had already been done.  In the age of the 

internet, news spreads like a wildfire, from one source to another.  Simply adding a 

disclaimer over an hour and a half later does not take away from the damage that 

was done within even a few minutes, by the spreading of the Blog Post on sites 

such as Twitter.com and other such social media websites.  Appellees were 

worried that they would be held liable for defaming Appellants, because they had. 

 It was error for Judge Rogers to simply decide that there is no way a 

reasonable person could see this Blog Post as defamatory and to dismiss the case 

without discovery and a trial. Thousands of people had already seen the Blog Post 

and concluded there was nothing satirical about it. 

 The alleged defamation at issue is libel per se since Appellees falsely claim 

that Appellants have committed a crime in their trade and profession by 

commercially defrauding the American public. See generally Raboya v. Shrybman 

& Associates, 777 F.Supp 58 (D.D.C. 1991). Thus, Appellants need not have made 

a showing of either maliciousness or negligence. 

 Nevertheless, the Appellees did act with actual malice and sought to harm 

both the reputations of Appellants, and their pocketbooks.  WND is a commercial 

competitor of Esquire.  Both websites attract viewers from all over the country and 

all sorts of political viewpoints. Appellee Esquire's "attack" on WND, Joseph 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 12 of 15



10 

Farah, and Dr. Corsi, would undermine the credibility of their competitor and thus 

destroy their competitor's viewership and income.  Indeed, this outcome did occur.  

As pleaded in the Complaint, Appellants were approached by many seeking the 

"refund" that the Blog Post had promised.  Sales of the book were similarly hurt by 

the Blog Post, and never recovered.   

 Even more evidence of actual malice, Appellee Warren offensively referred 

to Appellant Corsi as “an execrable piece of shit” and that Appellees had “no 

regrets” in their publication.  Compl. ¶15 (JA 14). These words demonstrate the 

animosity held by Appellee Warren toward Appellant Corsi, and the malicious 

intent of the comments made about him and the other Appellants.  Discovery will 

further uncover the maliciousness and motivation behind the Blog Post. It is a clear 

indication that the defamatory Blog Post did what it was maliciously intended to 

do.  It unjustifiably hurt both the reputation and the sales of Appellants. 

Judge Rogers cited to Mr. Farah's statements.  Mr. Farah told the Daily 

Caller, sarcastically to show his incredulousness, that it was; “assume[d] it [was] a 

very poorly executed parody,” meaning it was not parody at all!  

The Lanham Act is Applicable 

 Judge Rogers improperly held that the Lanham Act only applies to 

commercial speech and thus, does not apply to this case. Not only was the speech 

here largely commercial, many courts have held the contrary and have applied the 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 13 of 15



11 

Lanham Act to cases involving non-commercial speech. See PAM Media, Inc. v. 

American Research Corp., 889 F.Supp.1403 (D. Colo. 1995) (holding that genuine 

issue of material fact as to whether the name “After the Rush” for a show named 

“The Rush Limbaugh Show” precluded summary judgment of Lanham Act action). 

CONCLUSION 

 As our Founding Father John Adams envisioned, we are "[a] Government of 

laws and not of men."  This Court should respectfully disregard the fact that the 

eligibility of President Obama is at issue and simply focus on the merits of this 

lawsuit. 

 Because Appellees' statements could have had a defamatory effect, it was 

only proper for a jury to decide whether it was defamatory or not, and it was not 

the role of the district court or this Court to make that determination. Further, it 

was error for this Court to decide that the Lanham Act did not apply.  For these 

reasons, Appellants respectfully request that this case should be reheard en banc to 

preserve Appellants' constitutional rights and the district court decision reversed. 

Respectfully submitted, 

 

/s/ Larry Klayman   

Larry Klayman, Esq.  

Attorney at Law 

D.C. Bar No. 334581 

2020 Pennsylvania Ave. NW, Suite 345 

Washington, DC 20006 

Tel: (310) 595-0800 

Email: leklayman@gmail.com 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 14 of 15



12 

 

CERTIFICATE OF SERVICE 

 

 

I HEREBY CERTIFY that on this 26th day of December, 2013 a true and correct 

copy of the foregoing Petition for Rehearing and Rehearing En Banc (No. 12- 

7055) was filed electronically via CM/ECF to the United States Court of Appeal 

for the District of Columbia Circuit and served via CM/ECF upon the following: 

 

 

Laura Rose Handman 

DAVIS WRIGHT TREMAINE, LLP 

1919 Pennsylvania Avenue, NW 

Suite 800 

Washington, DC 20006-3401 

laurahandman@dwt.com 

 

 

John Rory Eastburg 

DAVIS WRIGHT TREMAINE, LLP 

1919 Pennsylvania Avenue, NW 

Suite 800 

Washington, DC 20006-3401 

roryeastburg@dwt.com 

 

Jonathan R. Donnellan 

THE HEARST CORPORATION 

300 West 57th Street 

40th Floor 

New York, NY 10019 

jdonnellan@hearst.com 

 

 

Kristina Elizabeth Findikyan 

THE HEARST CORPORATION 

300 West 57th Street 

40th Floor 

New York, NY 10019 

kfinikyan@hearst.com

 

 

 

Respectfully Submitted,  

 

 

  /s/ Larry Klayman   

Larry Klayman, Esq.  

D.C. Bar No. 334581 

2020 Pennsylvania Ave. NW #345 

Washington, DC 20006 

Tel: (310) 595-0800 

Email: leklayman@gmail.com 

 

USCA Case #12-7055      Document #1472592            Filed: 12/26/2013      Page 15 of 15


